교육목표 및 비전 - 화학과
교육목표
본 대학의 건학정신인 사랑의 실천과 학과의 교육목표인 창조적 화학인 양성을 이루기 위해서 구체적 실천방안을 담고 있다. 이를 통해 국가 및 사회가 요구하는 차세대 성장동력을 주도할 인재 양성 및 실용형 인재양성을 교육의 목표로 한다.
2005-2008년 교육과정에서는 졸업이수학점의 조정 및 전공교육강화, 시스템보완, 학부제 미비점 보완 등의 기본방향을 설정하였으며, 전통적인 물리화학, 유기화학, 무기화학, 분석화학의 기초아래 생화학분야에 대한 과감한 투자와 교수 충원을 통해 특성화된 교육목표를 마련하고 추진해 나가고 있다. 전공 교과목 중 1/4을 실험교과목에 배정하여 실용적 현장위주의 수업이 가능하도록 하였다. 본 학과 내의 정규과목에 고분자화학, 재료화학, 유전정보화학 등의 과목이 개설되어 있으며, 4학년생을 위한 실용화 과목의 채택 등은 본 대학의 실용학풍을 반영하고 산학연 협동교육이 가능하도록 하였다. 대학 전체적으로 진행되는 사회봉사과목의 운영과 실무연계교육을 위한 졸업논문의 강화 및 질적 관리를 하고 있으며, CEO특강 및 화학과 심포지엄과 같은 다양한 비정규 교과과정이 활발히 운영되고 있다. 또한 이러한 교육목표를 달성하기 위해 교수학습개발센터의 활용을 통한 강의개선 노력이 이루어졌다.
다양한 전공을 접할 수 있는 학부제의 운영과 복수전공, 부전공의 가능성으로 인해 전공이수율이 낮아지고 있는 문제에 대해 2009-2012 교육과정에서는 전공로드맵 작성 및 전공심화 과정을 개편할 구체적 계획을 수립하고 있다.
비전
(1) 교육분야 특성화를 통한 창의형, 융합형 인재 양성
- 전통적인 교과를 기초로 응용성(IT-BT, NT-BT 융합 교과)있는 교과 편성
- 국내 최고수준의 과학교육연수센터, 청소년과학기술 진흥 센터를 활용한 청소년 화학교육 및 교사 재교육, 화학 관련 교육 콘텐츠 개발 및 학과 홍보
강화
(2) 연구분야 특성화를 통한 실용형, 융합형 인재 양성
- 바이오 분야를 향후 특성화 분야로 선정, 기존의 NT, IT와의 융합 과제 도출
- IT: 지능성 광전자 재료연구, NT: 정보제어 분자구조체 연구, BT: 바이오정보인식 연구를 특성화 과제로 선정하고 향후 BT부분의 시너지 향상 추진
- 에너지 특성화 사업팀(한양대 특성화 사업)에 참여
- HYU-RIKEN(일본이화학연구소), 일본·중국·베트남·인도를 잇는 한양-아시아 화학네트워크 구성
Educational Goals
In alignment with the university’s founding philosophy of “Love in Action” and the department’s mission to cultivate creative and innovative chemists, the Department of Chemistry seeks to provide a concrete framework for achieving these ideals. The overarching educational objective is to nurture practical and forward-thinking professionals who will lead the next generation of national and industrial growth through advanced scientific knowledge and application-oriented expertise.
During the 2005–2008 curriculum reform, the department focused on strengthening major coursework, adjusting graduation credit requirements, and improving the overall academic system. Under the solid foundation of traditional core disciplines—Physical Chemistry, Organic Chemistry, Inorganic Chemistry, and Analytical Chemistry—the department made significant investments in biochemistry through faculty recruitment and specialization initiatives, thereby establishing a distinctive educational direction. Approximately one-fourth of the major courses are dedicated to laboratory-based instruction, ensuring a strong emphasis on hands-on, practice-oriented learning.
In addition, specialized courses such as Polymer Chemistry, Materials Chemistry, and Chemical Genetics have been introduced, while application-oriented courses for senior students reflect the university’s practical academic philosophy and promote collaborative education among academia, industry, and research institutions. The department also encourages community engagement through social service programs, enhances the quality and relevance of senior theses, and offers diverse non-curricular programs such as CEO special lectures and departmental symposia. Continuous efforts are made to improve teaching effectiveness through the active use of the Center for Teaching and Learning Development.
To address the challenges arising from the flexible undergraduate system—such as reduced major completion rates due to double majors and minors—the department has, since the 2009–2012 curriculum, developed a detailed plan to establish major roadmaps and enhanced advanced major courses, aiming to strengthen academic depth and ensure well-structured major progression.
Vision
(1) Fostering Creative and Interdisciplinary Talent through Educational Specialization
The department aims to cultivate creative and convergent professionals by building upon traditional chemistry curricula and integrating application-oriented interdisciplinary courses, including those that combine Information Technology (IT)–Biotechnology (BT) and Nanotechnology (NT)–Biotechnology (BT).
Leveraging the university’s state-of-the-art Science Education and Training Center and the Youth Science and Technology Promotion Center, the department is actively engaged in chemistry education for youth, teacher retraining programs, development of chemistry-related educational content, and strengthening departmental outreach and public engagement.
(2) Fostering Practical and Interdisciplinary Talent through Research Specialization
The department has designated the biotechnology (BT) field as a future specialization area and is actively developing interdisciplinary research programs that integrate BT with existing nanotechnology (NT) and information technology (IT) fields.
Key specialization projects include:
IT: Research on intelligent optoelectronic materials
NT: Research on molecular structures for information control
BT: Research on bio-information recognition systems
These projects aim to enhance synergy and innovation in biotechnology-oriented research.
The department also participates in the HYU Energy Specialization Project Team, contributing to advanced energy-related research initiatives.
Internationally, the department is building a HYU–RIKEN collaboration network with Japan’s RIKEN Institute and establishing the Hanyang–Asia Chemistry Network, linking research cooperation among Japan, China, Vietnam, and India.